mandag den 17. december 2012

Perspektivtegning.

Nu vil jeg skrive lidt om perspektivtegninger. Jeg vil komme igennem disse emner:

- Horisontlinje.
-1. forsvindingspunkt.
- 2. forsvindingspunkt.
- Perspektiv.
- Arbejdstegning.
- Isometrisktegning.

Horisontlinje:

http://www.matematikk.net/emne/perspektiv.php



- Dette er et eksempelt på en horisontlinje. En horisontlinje betyder at man skal finde det punkt  der ligger længst væk, det der er i 'horisonten'.

1. forsvindingspunkt:



















ttp://matematikformler.dk/geometri/tegning/

- Et forsvindingspunkt er der hvor alle lige linjer mødes. Disse linjer hedder forsvindingslinjerne, og de bruges til at finde forsvindingspunktet. Forsvindings punktet er for at sætte ting i forhold til hinanden.

2 forsvindingspunkter.


- Når der er to forsvindingspunkter betyder det at forsvindings punktet ikke ender horisontlinjen, men ude ved siden i begge sider.

Perspektiv:
Perspektiv er når noget er i forhold til hinanden. Inden for perspektivtegninger ligger der også udover det nævne ovenfor, også frø-, fugl- og normal- perspektiv. Men det er mest indenfor billeder og filmproduction, da det har noget af gøre med synsvinklen.


Dette er frø perspektiv.                Dette er fugleperpektiv.              .











Og det er normalperspektiv.

Inden for perspektiv er der rette vinkler, parellelle linjer og længder der er lige store. Disse ting er vigtig at bruge, når man skal finde forsvindingspunkterne og horisontlinjen.

Arbejdstegning:

En arbejdstegning er en tegning hvor fx hvor fuglehuset der skal bygges, kan ses fra alle vinkler. Både bagfra, forfra og ovenfra.



Isometrisktegning:

-
 En isometrisktegning betyder 'samme mål', og der at nogle af målene på tegningen er de samme som i virkeligheden. Disse tegninger tegnes på isometrisk stregpapir og som isometrisk prikpapir. Isometrisktegninger er ligesom 3D.
Dette er et eksempel af en isometrisktegning:




Og dette er papiret der bruges til det:



Jeg håber i kunne bruge vores hjælp. Heeeeeeeellow.

Lavet af Isabella Kjær og Louise Kühlmeier.























Ingen kommentarer:

Send en kommentar